My Little Pony: Friendship is Magic

NON-TF Reviews, verzamelingen en creativiteit!
Sicksikmans
Minibot

My Little Pony: Friendship is Magic

Berichtdoor Sicksikmans » 13 Aug 2011, 13:56

Okee, ik weet dat we hier over het algemeen meer houden van stalen robots die elkaar aan stukken scheuren met dikke explosies op de achtergrond, maar ik wil hier even een lans breken voor een andere Hasbro serie: My Little Pony.

Nee, nee, nee :magnus: , niet gillend wegrennen naar de moderators om voor mij een ban te regelen die tot het einde der eeuwigheid plus 5 jaar extra duurt. Maar wel serieus: My Little Pony. Dat hele vrolijk, springen, zingen en in de natuur Little Pony. Sinds 1986 op de markt gezet als een stelletje felgekleurde klote Shetland gevallen die niks beter kunnen dan de hele tijd een beetje giebelen en de lamstraal uithangen. Ik geef grif toe, My Little Pony was gewoon 24 jaar lang complete bagger. Afschuwelijke klote animaties zonder karakters of plot, gewoon een beetje om het beeld te vullen voor 5-jarige meisjes om ze een paard-vormige klomp plastiek te verkopen met daaraan hangend een sliert polyester en een kammetje. De hele periode van 1986 tot 2010 dat we My Little Pony hebben genegeerd was welgekozen. Die serie is er in al die jaren nooit op vooruit gegaan en bestond eigenlijk enkel bij de gratie dat paard-vormige klompen plastiek met daaraan een sliert polyester en een kammetje nogal goedkoop te produceren waren voor Hasbro, en 5-jarige meisjes gewoon alles kopen wat roze is met haar eraan.

Afbeelding
Waarom besta jij?

Echter, zoals jullie kunnen zien reken ik tot 2010, terwijl we nu dus in 2011 leven. En ja, ik heb dus de kalender thuis altijd op tijd omgeslagen om te weten dat er dus een ééntje achter het jaartal moet. Maar laat me het even uitleggen. In oktober 2010 kwam Hasbro dus met zijn eigen zender, de Hub, jullie welbekend mag ik veronderstellen. Een zender die vooral wordt gebruikt door Hasbro om hun eigen animatieseries en franchises tentoon te stellen. De paar keer dat ik in de VS die zender zag, werd de tijd vooral gevuld met een glorieuze terugkeer naar mijn kinderdagen, met klassieke G1 Transformers cartoons, GI Joe: A real American Hero, Jem and the Holograms, de klassieke jaren '60 Adam West Batman serie en Batman Beyond. Maar daarnaast heeft de Hub natuurlijk ook vele andere series nieuw leven ingeblazen met nieuwe animatieseries. Zoals natuurlijk Transformers Prime, GI Joe Renegades en zelfs een nieuwe troetelbeertjes. En dus ook een nieuwe My Little Pony serie, met als subtitel Friendship is Magic.

Afbeelding
Nou ja, misschien dat mij kleine nichtje dit nog leuk vindt

Eerst interesseerde deze serie mij geen ene flikker. Ik vond de restyle wel aardig, maar 24 jaar pony bagger was genoeg om mij verre van die serie te houden. Tot verleden maand. Als ik op Internet zit volg ik een beetje wat er op sites als 4Chan of op het Cheezburger netwerk gebeurt. Ik ben gewoon dol op meme's, jeweetwel, van die gebruikelijke internet gekkigheid met katten enzo. Tot er opeens 2 maanden geleden opvallend veel My Little Pony meme's verschenen. Blijkbaar was er op het 4Chan animatie forum een flinke discussie ontstaan over de nieuwe My Little Pony: Friendship is Magic. /B/-tards (de geuzennaam voor 4Chan gebruikers) met kinderen hadden een paar keer meegekeken, vonden de serie leuk en raden het andere bezoekers aan om het ook te kijken. Animatiefans werden nieuwsgierig en begonnen ook mee te kijken. En hun dolenthousiaste berichten zetten andere bezoekers aan om ook mee te kijken. Op 4Chan ontstond er een zogenaamde groep van 'Bronies' die in god old 4Chan fashion begonnen de site te spammen met plaatjes van pony's en My Little Pony meme's. Op sites als http://bronies.memebase.com/ en http://www.equestriadaily.com/ werden de meme's verzameld en werd mijn interesse gewekt.

Afbeelding
Mmmmmmm.... tandenborstels....

Ik Google een paar plaatjes en zag een paar filmpjes op Youtube van de serie maar ik kon er niet echt warm voor worden. Ik zag vooral weer een paar roze paardjes die aan het giechelen waren. Beuh :-( . Maar tja, de Interwebs zeggen dat het goed is en sinds wanneer heeft het Interwebs ooit tegen ons gelogen. Zo'n weekje geleden had ik zoiets van 'waarom niet?" en zette eens mijn bittore... Ik bedoel volkomen legale Ebay kanalen in om de volledige boxset van seizoen 1 aan te schaffen en keek maar eens waar al dat gedoe om was.

Afbeelding
Waarom ook niet?

HOLLY MACARONI BESTE TF-FANS! DEZE SERIE IS ZWAAR DE SHIT!!!1!!!!

Nee echt, ik weet dat het ongelooflijk klinkt maar My Little Pony: Friendship is Magic is één van de leukste animatie series die ik in lange tijd heb gezien. En geloof me, ik ken een hele boel animatie series. Deze serie is echt geweldig! Ik geef toe, je moet er een paar afleveringen in zitten om het te waarderen, en de dubbele pilot episode is ook niet het je van het, maar over het algemeen is deze serie meer dan uitstekend. Zeker als je bedenkt dat het een roze nachtmerrie voor moest zijn voor alles met een natuurlijke testosteron-productie.

Afbeelding
En hier is geen woord van gelogen

Hoe kan dit in vredesnaam zo goed zijn? Het antwoord is: Lauren Faust. Kijk, met zijn eigen tv zender wilt Hasbro nu wat avontuurlijker zijn. Natuurlijk kunnen ze weer series als Cybertron produceren die vooral bedoeld zijn om de gimmicks van hun speelgoed te tonen. Maar een slim persoon bij Hasbro heeft blijkbaar bedacht dat als ze een beetje investeren in hun series, ze ook nog eens fans erbij krijgen. Fans die hun hele leven in hun producten geïnteresseerd zullen zijn en dus ook in hun volwassen jaren nog hun producten blijven kopen (Klinkt bekent hier? Iemand? :tong: ). En daarom mochten er best wel wat centjes geïnvesteerd worden om wat behoorlijks te maken. Daarom kunnen wij nu uitkijken naar nieuwe epsiodes van Transformers Prime, en daarom kon Lauren Faust dus ook aan het werk.

Afbeelding
Zij eet machismo voor ontbijt

Lauren Faust is nu niet echt automatisch een bekende naam bij animatie liefhebbers, ik moest me in ieder geval een paar keer achter de oren krabben. Tot ik erachter kwam dat Faust ook had gewerkt aan de Powerpuff Girls en Foster's Home for Imaginary Friends als regisseur en ontwikkelaar. Twee hele aardige series niet niet alleen bekend stonden om hun 'schattigheids'-gehalte, maar ook om hun leuke karakters, stijlvolle animatie en goed in beeld gebrachte actie. Met Friendship is Magic is ze dus los gegaan met als doel om de serie even leuk te maken voor kinderen als ook voor volwassenen. Series als the Simpsons en Pixar films streven hier ook naar, en volgens mij kunnen wij hier allemaal zeggen dat deze werkmethode ook zeer behoorlijk werkt.

Afbeelding
Okee, okee, ik snap het al, het wordt te saai

In ieder geval: Friendship is Magic dus. Waarom is deze serie zo goed en verdient het jullie waardevolle tijd? Nou, deze serie is echt gemaakt voor de animatie en internet-fans onder ons. Laten we het zo zeggen: als je Transformers Animated kon waarderen ondanks zijn symplistische stijl die meer ging voor fun, dan voor actie, dan zal je deze serie zeer waarderen. De humor is strak en zeer getimed, met onder de slapstick voor kinderen om een zekere ondertoon erin vermengd. Echt makkelijk om het uit te leggen is dit niet, maar laat het me dan zo uitleggen: Als je de humor in bijvoorbeeld Transformers Animated of in de game Portal de bomb vond, dan zal je dit zeker waarderen. De animatieframes zijn prachtig met geweldige gezichtsuitdrukkingen ertussen. Je krijgt nooit echt het idee dat er veel stock-materiaal wordt gebruikt en het zit vol met kleine dingetjes die de animatie net te stukje extra geven om het nog leuker te maken. Alhoewel elke episode een PSA boodschap bevat (wees lief voor elkaar, eerlijk delen, iedereen heeft talent, dat soort onzin) is er in de episodes genoeg ruimte voor een zeker cynisme, maar dan samen knuffelbaar plezier. Deze serie is gewoon leuk om de leuk. Jeweetwel, ouderwets plezier zonder een moeilijke verhaallijn met veel drama die 12 episodes lang doorgaat. Niks tegen drama verhaallijnen die 12 episodes door gaan, maar ze hoeven niet overal in te zitten. Wees gewoon niet bang dat je macho niveau totaal wordt vernietigd omdat je naar teveel roze kijkt (in dat geval zou je macho niveau ook niet veel voorstellen), en laat je meevoeren naar een wereld van regenbogen, cupcakes en knuffels.

Afbeelding
Van links naar rechts: Pinky Pie, Rarity, Rainbow Dash, Twilght Sparkle, Applejack en Fluttershy

De serie draait vooral rond de avonturen van Twilight Sparkle en haar vriendkring. Deze karakters zijn eigenlijk zo uitvergroot dat het bijna op het psychotische neerkomt, wat het juist zo goed laat werken. De eerdere My Little Pony series hadden namelijk het probleem dat je geen ene pony van de andere pony kon onderscheiden, omdat het allemaal giechelende trutjes waren. Niet hier dus. Rainbow Dash is een avontuurlijke pegasus met aandachts-tekort, Fluttershy is op het bizarre af verlegen en Pinky Pie vraagt gewoon om een flinke dosis Ritalin in haar eten. De avonturen blijven zich wel afspelen in de wereld van 5-jarige meisjes, met slaapfeestjes, mode-shows en snoepgoed, maar in plaats van dat die de uitgaanspunten zijn van de serie is dit juist enkel achtergrond. Vooral de gedragsproblemen van de uitvergrote karakters staan centraal, wat met het sterke plot gewoon neerkomt op een zeer leuke kijkervaring.

Afbeelding
Haters gonna hate

En nog even terugkomen op het interwebs gedoe. Hasbro is er inmiddels achtergekomen dat een groot gedeelte van hun kijkers inmiddels bestaan uit volwassen internet gebruikers. Het meest spectaculaire hiervan is echter dat Hasbro die vervolgens volledig heeft omarmt. Een achtergrond karakter dat in de eerste episode door een animatiefout verscheen met een schele blik is door de internetfans omgedoopt tot Derpy Hooves en is immers een vast achtergrond figuur met haar schele ogen die als een soort easter-egg in de episodes verschijnt. En zo zitten de afleveringen vol met kleine geintjes die verwijzen naar series als Dr. Who, games als Call of Duty (serieus) of klassieke Warner Brothers animatie. En anders wel de talloze geweldige gezichtsuitdrukking van de Pony's zelf die gewoon voer zijn voor de internetknutselaars.

Afbeelding
Jouw toekomstige reactie samengevat

Afijn, ik zou zeggen, probeer deze serie. Kijk gewoon door tot de derde episode ofzo, en ik weet bijna wel zeker dat jullie dit leuk zullen vinden. Zwaar leuk.

Ga echter niet de toys verzamelen wat die zijn nog steeds crap.

Afbeelding
Serieus Hasbro? Een Applejack zonder cowboyhoed? Hoe verzinnen jullie dit?

HellSpawn
So f*cking what!
So f*cking what!

Re: My Little Pony: Friendship is Magic

Berichtdoor HellSpawn » 13 Aug 2011, 23:31

Echt, een straf voor het durven spreken, laat staan een cartoon reviewen over dit soort toys op ons forum moet nog uitgevonden worden. Gaat waarschijnlijk hééééééééél erg lang duren, want daar is intercontinentaal en over meerdere Transformers gerelateerde fora overleg voor nodig. :lol:

Genoeg bull. De serie is niet mijn ding, ben ook niet van plan de cartoons te checken. Powerpuff girl humor of niet, het idee staat me niet aan. Kiddie cartoons.
Afbeelding

Sicksikmans
Minibot

Berichtdoor Sicksikmans » 14 Aug 2011, 11:08

HellSpawn schreef:Echt, een straf voor het durven spreken, laat staan een cartoon reviewen over dit soort toys op ons forum moet nog uitgevonden worden. Gaat waarschijnlijk hééééééééél erg lang duren, want daar is intercontinentaal en over meerdere Transformers gerelateerde fora overleg voor nodig. :lol:

Genoeg bull. De serie is niet mijn ding, ben ook niet van plan de cartoons te checken. Powerpuff girl humor of niet, het idee staat me niet aan. Kiddie cartoons.

Daarom doe ik ook zoveel moeite om de serie zelf uit te leggen, zodat je beter voor jezelf een beslissing kan nemen of het in je straatje valt of niet. Als je het na het leven nog steeds niks vindt: goed zo. Ik ben al blij dat je de moeite heb genomen het überhaupt te lezen om er een oordeel over te vormen. In ieder geval veel beter om even de hele serie als een cijfertje samen en dat als leidraad te gebruiken

Ik kijk gewoon verdomd veel animatie series en ik vind het altijd wel leuk om erover te tikken. Nu is het inderdaad de vraag of dit het juiste forum ervoor is maar we zien gewoon wel of hier animo voor dit soort reviews is.

ElekTriC
Powermaster

Berichtdoor ElekTriC » 16 Aug 2011, 20:09

ziet er wel leuk uit :P en hoofdrolspeelster is bekend :) grappig
Afbeelding

iDarkDesign
Targetmaster

Berichtdoor iDarkDesign » 17 Aug 2011, 18:55

Wat een TOP post! Echt helemaal te gek dat je daar de tijd voor hebt genomen. Ik had het ook al een klein beetje gevolgd online, maar het is nog niet zover dat ik het ga kijken. Vind de animatie stills in elk geval wel tof!

iDD
Afbeelding

Supreme Unicron
Blendtron
Blendtron

Berichtdoor Supreme Unicron » 18 Aug 2011, 18:34

Idd erg leuke en informatieve post! Ik zie ook steeds meer MLP op internet verschijnen dus was ik er ook wel benieuwd naar wat er zo speciaal aan is. Toch kijk ik de serie niet, want ik vind die drempel om My Little Pony toch wat te hoog :P

Sicksikmans schreef:Ik kijk gewoon verdomd veel animatie series en ik vind het altijd wel leuk om erover te tikken. Nu is het inderdaad de vraag of dit het juiste forum ervoor is maar we zien gewoon wel of hier animo voor dit soort reviews is.

More please! :P

Ik zelf ben net begonnen aan twee animatie series. De ene is Thundercats (nadat ik er heel veel positieve reacties over heb gelezen) en de pilot was erg goed daarvan (de 2 afleveringen erna iets "normaler" niveau, maar nog steeds top). De andere serie is Batman The Brave and the Bold. Een beetje laat, maar nadat ik 1 aflevering in Parijs op TV zag was ik om. Wat een briljante serie :P De obscure helden en villians, de over-the-top plots, de humor, de briljante one-liners van Batman.. Érg leuke serie.
Afbeelding
SU Domain - Transformers Toy Gallery's
Nu ook op Facebook!

Terug naar “NON-TF Overig”