Masterpiece Optimus Prime MP1 vs MP10

Plaats hier je Transformers reviews! En lees wat andere mensen van figuren vinden.
cybermoon_on_the_run
Junkion Leader

Masterpiece Optimus Prime MP1 vs MP10

Berichtdoor cybermoon_on_the_run » 04 Nov 2012, 20:48

Optimus Prime
Autobots
Masterpiece
"zooo groot"

Voor diegene hem nog niet hebben en die twijfeld.
De Masterpiece 10 is al een tijdje uit maar toch wilde ik ff lekker weer tekeer gaan op mijn eigen manier.
We gaan een kijkje nemen naar de verschillen met de heavy MP1 en de lichte kleinere recyclebare plastic MP10.

Allereerst de toys naast elkaar en zien we al een behoorlijk verschil in hoogte.

Afbeelding

Eigenlijk is de MP10 een heel ander concept omdat ze echt alles hebben omgegooid, de ramen zijn anders het hoofd is anders de hele constructie.
Ze zijn ook zoals je kan zien afgestapt van de pistons, de zuigertjes die mee gingen bewegen met de armen en benen.

Afbeelding

De manier waarop de benen zijn gebouwd zijn ook anders, de wielen bij de MP 10 zijn weg gewerkt soort van, de benzine tank ligt anders.

Afbeelding

Nog een duidelijk verschil waarbij blijkt dat de pistons een overbodig iets was?
De MP10 heeft meer weg van het oude blokkige joints gebeuren, is niks mis mee, want dan kan er ook minder stuk namelijk.
Waarbij de MP 1 de benen los gingen door op de benzine tanks te drukken, gaan de benen van de MP10 inschuiven door middel van het grijze knopje bovenaan het onderbeen.

Afbeelding

Goed, we hebben het gehad over pistons en dergelijke, we vonden dat toen erg gaaf want die gewrichten konden behoorlijk ruim bewegen.
MP 10 wijst ff aan wat we hiermee bedoelen.

Afbeelding

De MP 1 kon letterlijk dubbel liggen, mensen dit kan niet meer met de MP 10, echt niet.

Afbeelding

We komen met de MP 10 gewoon weer terug op het recht toe recht aan gewrichtje, lekker old school.
Kan nog steeds minder stuk denken we dan maar.

Afbeelding

Nog iets wat ze toch maar ff niet meer hebben gedaan wat MP 10 stukken minder bewegings vrijheid geeft.
Let op de "broek" van de heren, hoe de 1 met de andere eruit ziet.
Bij MP 10 zien we duidelijk dat het uit 1 stuk bestaat, helaas mensen, deze Prime kan niet meer recht op op een stoel zitten.
De MP 1 had alle vrijheid om dat wel te kunnen doen.

Afbeelding Afbeelding

Laten we ff kijken aan de onderkant van die "broek" van de MP 10.
We zien hier dat zijn benen kunnen roteren in de broek zelf en kunnen draaien, hij heeft wel bewegings vrijheid dus, alleen heel erg anders dan zijn voorganger.
Maar al snel zullen ze tegen de "broek" aankomen zodat hij toch wat word beperkt, hij hoeft in ieder geval geen split te doen.
Maar ik persoonlijk mis iets meer beweging.

Afbeelding

De hoofden zijn behoorlijk verschillend, buiten het niet meer kunnen bewegen van het mondkapje is de vorm gewoon anders.
Ik vind zelf het hoofd van de MP10 meer spreken naar een Optimus Prime toe.
Wat ik wel jammer vind is dat ze de lampjes bovenop de cabine niet meer hebben gekleurd.
Wat dat betreft de MP 1 toch meer details.

Afbeelding Afbeelding

De armen zijn ook overduidelijk anders, buiten de pistons om is het draai punt in de arm anders.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat de bovenarm van MP10 langer lijkt dan de MP 1 als de beide heren in de dezelfde schaal was.
Het draai punt om de arm van links naar rechts te kunnen bewegen zit bij MP 10 namelijk veel lager dan bij MP 1.
Bij MP 1 draait het net onder het embleem en bij MP 10 heeft het meer een elleboog.

Afbeelding Afbeelding

De achterkant van de armen laten ook duidelijk zien dat het hele andere armen zijn met het draai punt.
Maar de armen van MP 10 schuiven wat in elkaar, de elleboog schuift dan als het ware naar boven toe in de schouder als het veranderd van bot naar auto wat eigenlijk toch best goed gedaan is.

Afbeelding Afbeelding

De benen zijn ook heel anders natuurlijk, hier kan je beter zien wat ze hebben gedaan met die wielen, eigenlijk simpelweg een klepje ervoor gedraaid.
Weer geen pistons meer, dat is echt verleden tijd en gaan we het ook niet meer over hebben.
Ik denk dat het wel goed is dat alles weer simpele joints heeft, moet er niet aan denken als Megatron ook pistons had :shock:

Afbeelding Afbeelding

De voorkant van de benen hebben toch wat gelijkenis met elkaar maar de MP 10 heeft geen vering meer vergeleken met MP 1.
Onee!! weer een extra detail weg, geen vering meer in de wielen EN benen!!! geen bewegend rooster meer in de benen, dit is 1 bonk plastic.

Afbeelding Afbeelding

De chest vergeleken met elkaar zijn ook behoorlijk anders buiten het metaal en plastic om dan he.
ohw trouwens, MP 10 heeft GEEN die-cast, forget it!!! komen we later op terug.
De ramen hebben een ander uiterlijk gekregen en zijn rooster (sixpack) ook.
De MP 10 heeft meer weg van een gespierde Sixpack dan MP 1 omdat bij de eerste versie dat rooster toch verder weg naar binnen zat en recht toe recht aan.
Ik vind zelf de chest van de MP 10 mooier vorm gegeven.

Afbeelding Afbeelding

Op zoek naar de Matrix.
We gaan nu kijken hoe de 2 verschillen in het openen van de chest tot waar de Matrix zich bevind.
De cabine opent bij alle 2 het zelfde zoals het hoort maar al snel zien we optische verschillen.

Afbeelding Afbeelding

Let wel , bij alle 2 de Primes is het klepje achter de ramen nog steeds de bumper van de Truck.
Maar als je bij MP 1 het klepje omhoog doet ziet met al de Matrix, bij MP 10 zit er een zwart klepje nog achter.
Bij die MP 10 van mij zit dat chrome klepje en zwarte toch behoorlijk stroef en zou je echt bang worden iets te breken.
De MP 1 heeft verlichting optie achter de Matrix en de MP 10 heeft dat totaal niet.
Afbeelding Afbeelding

Je kan ook dus ook niet meer light your darkest hour meer doen he, voor diegene die nog spelen ermee :P
Trouwens de Matrix uit MP 10 is uit 1 stuk, kan niet meer uit elkaar worden getrokken voor Hotrod.
Pech voor hem :P, mooi voor Galvatron. De Matrix hebben ze wel mooi gekleurd daarin tegen.

Afbeelding

Handen, waarbij MP 1 de vingers los van elkaar kunnen bewegen...

Afbeelding Afbeelding

Kan dat bij MP 10 niet, hierbij kan alleen de wijsvinger los bewegen met nog een extra draai puntje en de rest van de vingers is net als bij de Binaltechs 1 stuk.

Afbeelding Afbeelding

MP 10 heeft ook hierbij een zwakte puntje die bij iedereen wel voorkomt die aan zijn vingers zit.
Ik zie het al helemaal voor me dat we jaren later MP10's tegen komen die het puntje van de wijsvinger missen.
Dit is een zeer zwak deeltje maar wel weer makkelijk eraan te zetten.

Afbeelding Afbeelding

Accessoires, laten we het daar over gaan hebben.
Bij MP 1 kregen we een bijl, een Megatron in gun vorm en een Gun van Optimus zelf, oja en een flut kartonnen doos waar je een trailer van kon vouwen...NOT!
Wat was dat een teleurstelling... voor mij dan.

Afbeelding

We krijgen bij MP 10 een heel ander pakket.
We krijgen hierbij een Spike !!! wel zonder ogen ingekleurd en toch best wel breekbaar vermoed ik, we krijgen ook natuurlijk een Gun en een bijl en een Roller.
MP 10 heeft een Roller!!! jawel en niet zomaar 1tje, MP 10 kwam gelukkig meteen al met trailer en dus ook met Rollertje.

Afbeelding

Vergelijking:
De bijlen verschillen enorm kwa grootte want je zou denken dat de MP 1 een grotere bijl heeft dan MP 10, dat is dus niet waar.
MP 10 heeft duidelijk een grotere dan MP 1... ok dit staat een beetje fout...

Afbeelding

Vergelijking:
De guns hebben ook een groot verschil, maar hierbij is het wel logisch want de kleine is gelukkig voor de MP 10 en niet andersom.
De gun van MP 10 kan ook in elkaar klappen en dan blijft er nog minder van over.

Afbeelding Afbeelding

Dit is bedoeld om in de rug te kunnen passen van de Prime.
Zoals hij ook regelmatig doet in de tekenfilm haalt hij ergens zijn joekel van een gun uit zijn rug vandaan.
En dan heeft MP 10 een stuk meer gevoel voor detail.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De bijl van MP 10 is daarin tegen heel raar, want bij MP 1 deed je de vuist naar binnen draaien en klikte je de bijl op zijn arm.
Bij de MP 10 is het zo dat je de bijl OVER de vuist heen schuift.
Het kan dus ook alleen maar aan zijn rechter hand bevestigd worden.

Afbeelding Afbeelding

* MP 10 ; Look at this !
* MP 1 ; Holy shit !?!?

Afbeelding

Ik mis iets, ik mis een Megatron gun bij MP 10, dus ik ging uit proberen.

Afbeelding

Dat gaat niet he!!!, wel zonder achterkant, maar dat staat gewoon niet.
Dus misschien een idee voor een 3rd party om een add setje te maken voor MP10.

Afbeelding

Roller:
Roller is heel flexibel geworden, echt een multifunctionele tool.
Hij kan natuurlijk Spike mee nemen.

Afbeelding Afbeelding

En hij kan Prime zijn gun mee nemen, dit kan hij doordat aan de achterkant een klepje zit met meervoudige slots.

Afbeelding Afbeelding

Roller kan ook nog de Trailer mee jatten van Prime, mocht Prime weer es van de berg af donderen ofzo.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

De trailert!

Ik heb voor het gemak de nep trailer die ik heb voor de MP 1 ernaast gebruikt.
Dat is de beroemde verboden trailer die uitvergroot was van G1 Prime.
Ten eerste heel logisch is het verschil in grootte.
Maar bij MP10 hebben ze hun best gedaan om de spullen die je erbij krijg ook nog es kan opbergen in de trailer.
En dat is goed gelukt, Spike kan in de turret zitten of in 1 van de zijkanten, en de bijl en gun kunnen ook stevig worden opgeborgen.

Afbeelding Afbeelding

Het enige maar wat ik vind is dat er geen raketjes zitten in de turret, alleen lijkende knopjes om de raketjes te lanceren.

Afbeelding

Size does matter?

Afbeelding

De detailering is ook best aardig voor de trailer.

Afbeelding

Je ziet aan de zijkant een zwarte poot zitten met bars in de lengte van de trailer.
Deze als je ze uitschuift worden de armen waarop de trailer zijn zij panelen rusten.
Als je de poot uitschuift dan gaat ook een deel ervan naar beneden schuiven voor houvast op de vloer.

Afbeelding

trekkertje trek.

De Primes in truck mode ziet er ook overduidelijk anders uit.
MP 10 lijkt wat netter te zijn kwa afwerking in truck modus.

Afbeelding

Aan de achterkant zien we dat MP 1 toch meer gevoel voor detail heeft dan MP 10.
Bij MP 1 is de verlichting meer in beeld in de tenen. maar bij de armen ziet het er meer rommelig uit.

Afbeelding

Aan de voorkant van de trucks viel het mij op dat MP 10 zij spiegels heeft :shock: nice
Dit waardeer ik wel namelijk voor het detail gebeuren.
Ik begin MP 10 ook steeds meer te waarderen kwa tekenfilm accuraat want dit is naar mijn idee mooier.

Afbeelding

Are you gonna go my way?

Afbeelding

Ok, we weten nu dat MP 1 deels Die-cast is en dat MP 10 daar niks van heeft mee gekregen dan behalve een bepaald puntje ergens binnenin de chest als extra versteviging.
Maar ik heb ze voor de lol gewogen met de Binaltech Prime erbij.
MP 1 als eerste weegt 1155 gram.

Afbeelding

MP 10 weegt 427 gram :lol:

Afbeelding

Binaltech Prime weegt 697 gram (dit was met extra gun en matrix houder)

Afbeelding

MP 10 weegt veel minder dan BT Prime!!!
MP 10 past bijna 2,5 keer in MP 1 kwa gewicht!
Scary shit, echt waar je denkt dat je dan troep in je handen heb en dat je belazerd ben omdat je meer dan 200 euro voor dat ding heb betaald.

fftjes de 3 naast elkaar voor het idee en de snelle snapshot.

Afbeelding

Dus is het de moeite waard allemaal om een MP 10 aan te schaffen terwijl je al een MP 1 heb?
Ik denk van wel, zeker nu de MP 12 Sideswipe ook volgens Prime zijn schaal is gemaakt.

Aanschaffen nu het nog kan, niet meer twijfelen.

Cijfer van 0 tot 10 een 8,5
Afbeelding

i am the rebel of them all!!!

Keiharde Transformers geilheid!
Rell Dell inc.
I create Stop motions with Transformers !!!

kinyo2z
Targetmaster

Re: Masterpiece Optimus Prime MP1 vs MP10

Berichtdoor kinyo2z » 04 Nov 2012, 21:07

Goede review om te zien wat nou de verschillen zijn.
De hasbro versie van MP-10 heeft BTW wel gekleurde lichtjes boven aan de cabine.
Afbeelding`

ElekTriC
Powermaster

Berichtdoor ElekTriC » 04 Nov 2012, 21:11

de matrix van mp-10 is dacht ik wel van metaal ;)

verder nette review
Afbeelding

Overlord
Powermaster

Berichtdoor Overlord » 08 Nov 2012, 19:58

Erg leuke review......
Afbeelding

Sunstorm
Moderator
Moderator

Berichtdoor Sunstorm » 09 Jan 2013, 20:09

Leuke vergelijkingsreview. :cool:

MP-10 is meer cartoon accurate dan MP-1 IMHO. Ik heb ze nog steeds allebei plus MP-04. De MP versies hebben elk hun voor- en nadelen, vergelijkbaar wat je zelf aangeeft in de review.
:P
Deze nieuwe koers van de MP serie bevalt me goed want ze letten nu veel meer op het wegwerken van kibble en een meer cartoon accurate uiterlijk. ;)
Afbeelding

Terug naar “Transformers Reviews”