Leader Ironhide

Plaats hier je Transformers reviews! En lees wat andere mensen van figuren vinden.
Supreme Unicron
Blendtron
Blendtron

Leader Ironhide

Berichtdoor Supreme Unicron » 12 Jul 2011, 15:43

Naam: Ironhide
Groep: Autobots
Serie: Dark of the Moon
Grootte: Leader

Vehicle Mode

Afbeelding

Ironhide is in vehicle mode precies wat hij hoort te zijn. Groot, zwaar en stevig. Hij is een Leader Class, dus de truck is net zo groot als Optimus.
Hij is dus niet echt in schaal met andere Leader Class figuren, maar wél met Human Alliance figuren. Dit is ook de grootste reden waarom ik Ironhide zo graag wilde hebben.

Afbeelding

Afbeelding

De gimmicks in deze mode (naast de vroem vroem geluiden) zijn de 2 guns die uit z'n dak komen. Door de smokestack naar achteren te trekken, popt een gun naar boven. Ik vind het een leuke gimmick. Het ziet er goed uit en past bij de Stealth Force gimmick dat zelfs in de film verscheen.

Afbeelding

Dan komen we bij de nadelen. De transformatie van Ironhide is erg simpel, met als gevolg dat er heel veel (te veel) robot kibble onder de truck zit. Dit is het meest opvallend aan de achterkant van de truck.
Z'n achterwielen hebben maar een paar milimeter clearance (wat overigens nooit een probleem veroorzaakt, de wielen zitten gewoon zo op de benen vast). Dit neemt wat weg van de verder zo goed gelukte vehicle mode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robot Mode

Na een erg makkelijke transformatie (de achterkant worden z'n benen, het midden z'n armen en de voorkant wordt z'n chest), waarin vast en zeker de 2 chest-onderdelen los poppen, komen we bij de robot mode aan.

Afbeelding

Laat ik beginnen met te zeggen dat hij er erg goed uit ziet. Erg veel detail, goede paint-apps, het goede postuur voor Ironhide.
Maar wat meteen duidelijk is, is dat hier gekozen is voor gimmicks in plaats van complexiteit. Laten we de gimmicks doornemen.

Afbeelding

Zijn battlemask. Achter zijn hoofd zit een hendeltje waarmee je z'n masker naar beneden kunt duwen (en vervolgens zegt hij "Ironhide here" of "Weapons ready").
Zijn hoofd zelf zit vast. Het is vastgelijmd en heeft dus geen articulatie. Door er een fohn tegenaan te houden kun je de lijm smelten zodat je z'n hoofd heen en weer kunt bewegen. (dit heb ik gedaan)
Ook kun je dan z'n hoofd een stukje naar voren schuiven met z'n battle mask naar beneden, zodat dat klem komt te zitten en dus naar beneden blijft.
Let wel dat z'n hoofd dan eigenlijk nergens aan vast zit en puur door frictie op zijn plek wordt gehouden. Let er dus op dat je z'n hoofd niet te ver naar voren schuift (en er zo af schuift) en dat je de elektronica niet beschadigd.

Z'n hoofd zelf ziet er overigens awesome uit.

Afbeelding

Afbeelding

Door aan een hendeltje te trekken (of door op een hendeltje achter z'n hoofd te duwen) komt er een chest-gun te voorschijn. Hij draait dan rond en maakt licht en geluiden.
Leuk effect maar een vrij nutteloze toevoeging.

Afbeelding

Zijn arm guns hebben dezelfde gimmick als in vehicle mode. Ze zijn helaas wat aan de kleine kant, maar het blijft een leuke gimmick. (en in DOTM heeft hij niet eens zijn arm kanonnen)
Wel een nadeel hierdoor, is dat hij geen hand articulatie heeft. Ook erg jammer.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn benen kun je alle twee openen. Zijn rechter been heeft een kleine gun, z'n linker een dolk.

Afbeelding

Afbeelding

Het idee is leuk, de dolk is een erg leuke toevoeging aan het arsenaal van Ironhide, maar deze gimmicks veroorzaken we problemen.

Afbeelding

Namelijk de knie articulatie. Zijn linker knie kan 2 klikken naar achter, zijn rechter knie maar één klik. Zeer beperkt dus.
Ook zijn zijn heup joints niet sterk genoeg (voor de binnen-naar-buiten beweging). De "klikken/ratchets" zitten te ver uit elkaar, waardoor je beperkt bent in de poses.

Afbeelding
Verder gaat ie niet ^

Nog een allerlaatste klacht, de kibble op z'n armen. Visueel is het niet zo storend, maar het is gewoon erg veel panelen dat aan z'n armen hangt. Bijna de hele zijkant van de truck:

Afbeelding

Om dan toch op een positieve noot te eindigen, zoals ik al had vermeld is ie perfect in schaal met Human Alliance figuren.

Afbeelding

Conclusie

Je zou denken na deze waslijst aan klachten, dat ik een hekel heb aan dit figuur. Dat is niet zo. De klachten nemen niet weg dat het gewoon een leuk figuur is. Hij is groot en imposant in zowel vehicle als robot mode. Ik vind zijn popup arm-guns een leuke gimmick in beide modes. En hij is perfect in schaal met Human Alliance figuren (een grote reden waarom ik hem heb gekocht)

Als je een ROTF Leader Prime, of een Starscream of een Sentinel Prime verwacht, valt Ironhide heel erg tegen. Zonder hoofd articulatie zou ik zelf zeggen dat hij zijn prijskaartje niet waard is.
Als hij in dezelfde trend als die 3 figuren was ontworpen, kon hij *zo veel* beter zijn. Een gemiste kans.
Toch ben ik niet geheel ontevreden met hem.

In het kort; Een leuk figuur, maar kon vele malen beter

Deluxe Ironhide is nog steeds de beste Ironhide IMO.

Cijfer:
6,5

Volledige gallery @ SU Domain:

http://www.su-domain.nl/v/dotm/leader-ironhide/

Afbeelding
Afbeelding
SU Domain - Transformers Toy Gallery's
Nu ook op Facebook!

Terug naar “Transformers Reviews”