Gister heb ik hem eindelijk gezien in IMAX 3D. Ik heb genoten, veeeeeeel beter dan ROTF. Ik weet nog niet of ik hem beter vind dan deel 1. Het is een heel ander soort verhaal.
Het verhaal was leuk, interessant en goed opgebouwd. Niet een heel ingewikkeld verhaal, maar voldoende voor een film zoals deze. Heel erg grote plotholes waren er niet en personages deden geen vreemde dingen zonder enige motivatie (zoals in ROTF).
Peter Cullen was GEWELDIG als Optimus. Echt zijn beste performance tot nu toe IMO. Al mijn zorgen die ik had over de stem tijdens TF Prime zijn weg. Hij kan het nog.
Optimus zelf was ook echt een personage vond ik. *Alles* zat tegen. Z'n planeet was al verwoest door millennia aan oorlog, blijkt zijn oude mentor nog te leven waardoor hij weer een beetje hoop krijgt, blijkt hij evil te zijn en vermoord hij Ironhide.. Optimus was dus grandioos pissed-off. Ik vond in deze context zijn brutaliteit meevallen en best te verantwoorden. (alhoewel ik niet vind dat Optimus Sentinel had moeten vermoorden, maar later meer daarover)
Megatron... tja.. geweldig design (Leader Class figuur. NU!!) maar weer ernstig op de achtergrond. Heel veel kan ik er niet over klagen aangezien het zelfs in de film werd benoemd, maar Megatron kon in deze 3 films zo veel meer doen. Laten we het erop houden dat hij nog ernstig gewond is.
Ook niet echt leuke omstandigheden waarin hij de laatste jaren leefde. Overigens in die introductie scene ging hij een olifant neerschieten, maar dat is er duidelijk uitgeknipt. Ook jammer dat er verder niet op de hatchlings is teruggekomen, waardoor hun rol in deze film en ROTF gewoon een vreemde, vrij nutteloze toevoeging blijft. En wat was er met dat wandelende hoofd?

(Igor heet ie blijkbaar)
Maar mijn allergrootste klacht over Megatron (en mijn grootste klacht over de film).. hij ging veeeeeeel te makkelijk en snel dood. Echt 5 seconden.. door een Optimus..
met één arm!!. Lame.
Sentinel Prime was awesome. Hij stal elke scene waarin hij speelde. Leonard Nimoy was de perfecte stem ervoor. Arme Ironhide

Cosmic Rust! Het verbaasd me hoe zorgvuldig deze twist geheim wisten te houden. Sentinel zat in geen enkel promotie materiaal. Shockwave werd gehyped als de big-bad in deze film (zelfs
in de film, in het begin bij Tjernobyl). Zelfs
die foto in Empire Magazine dat Optimus en Sentinel gebroederlijk naast elkaar staan is gewoon nep.
Grappig dat Sentinel eigenlijk in alle continuiteiten een enorme lul is

Ik vond wel dat ie misschien een tikkie te evil was. Zijn motieven heb ik geen problemen mee en passen zelfs in de prequel comics (nergens wordt daarin gezegd dat Sentinel aliens/mensen aardig vind). Ik had alleen liever gezien dat hij op het einde nog iig had ingezien dat hij verkeerd zat (om toch nog een beetje dan nobele Autobot sentiment te laten zien). En ook dat Megatron hem het genadeschot had gegeven ipv Optimus (want hij moest wel dood na alles wat hij gedaan heeft)
- Shockwave had ik eigenlijk wel verwacht zo. Heb ik geen problemen mee. Hij was awesome, gevaarlijk had veel meer dreiging dan Devastator in ROTF.
- Soundwave vond ik iets te weinig in beeld komen, maar net genoeg om er tevreden mee te zijn. (let op z'n koplampen in auto mode in de scene dat Carly boos wegloopt bij Sam)
- Laserbeak stal de show. Aangename verrassing dat hij kon praten.
- Starscream vond ik weer leuk ("I like your little insect feet when you try to run!") En ging IMO op een goede manier dood.
- Leuk om Barricade weer even te zien
- Q/Wheeljack. Bijna net zo'n nutteloze rol als Jolt. Het verschil is dat hij wat regeltjes tekst heeft gekregen.
- Dino/Mirage had z'n momenten. Idem voor Sideswipe
- Wheelie en Brains waren best geinig.
- De trailer van Optimus verandert dus in een wapen arsenaal. Jammer genoeg zien we het ding maar 1 keer heel even. Helemaal jammer dat we geen transformatie scene met Optimus z'n jetpack kregen. Opeens kwam die aangevlogen. Had meer ingezeten.
- De grootste plothole in het laatste uur.. hoe werden de Autobots gevangen genomen.
- De Dreads waren awesome. Ik hoop echt dat Hasbro die andere 2 in Deluxe vorm maakt en dat ze allemaal in dezelfde alt mode veranderen. Denk dat ze Crankcase wel kunnen remolden voor die andere.
- De mensen stoorden me niet, dus dat is positief.
- De film is lang, maar dat merk je pas als die is afgelopen en je probeert op te staan

. Veel beter als het eindeloze rennen in de woestijn in ROTF.
Zo, dat was het.